Word jij elke dag moe wakker? Te weinig geslapen en te weinig tijd om je klaar te maken? Je dag beginnen in schaarste is niet meteen een leuke start. Het kan ook anders. ‘s Ochtends uitgeslapen wakker worden vóór de wekker afloopt. Veerkrachtig en energiek aan je dag beginnen. Hoe vaak maakte je al het voornemen om het anders aan te pakken? Alles te veranderen! En deze keer echt door te zetten?

Dergelijke voornemens zorgen voor kortsluiting in je hoofd.

Dat gaat als volgt. Het oudste deel van onze hersenen, de hersenstam, is ongeveer 500 miljoen jaar oud. Het stuurt signalen naar onze organen en zorgt ervoor dat we kunnen functioneren. Bovenop deze hersenstam liggen de middenhersenen. Deze zijn zo’n 300 miljoen jaar geleden ontstaan en worden de zoogdierhersenen genoemd, omdat alle zoogdieren ze hebben. Dit zijn de hersenen van de emoties en het overlevingsmechanisme. Rondom de middenhersenen ligt de cortex, het derde en meest recent ontwikkelde gedeelte van de hersenen (slechts zo’n 100 miljoen jaar oud). In de cortex vinden hogere functies plaats: denken, redeneren en creativiteit. Dankzij de cortex kunnen wij beslissingen nemen.

Deze afbeelding toont de drie breinen

Wij mensen zijn evolutionaire doemdenkers.

Als je iets, wat dan ook, wil veranderen, heb je vrije toegang tot de cortex nodig. En daar zit nu precies het probleem. Wij mensen zijn evolutionaire doemdenkers. Alles wat verandering inhoudt, betekent voor onze middenhersenen potentieel gevaar. Verandering activeert het angstcentrum (de amygdala) in dit deel van onze hersenen, dat onze overlevingsreflex aanstuurt. Of de uitdaging nu een levensbedreigende situatie is, of een positieve verandering in je slaapgewoontes. De amygdala slaat alarm bij elke verandering die van onze gebruikelijke routine afwijkt. En aangezien deze hersenen zich ontwikkelden vóór de cortex, hebben zij het voor het zeggen in tijden van verandering/gevaar. Ze nemen de boel over en blokkeren het verzoek vanuit de cortex.

Vermijd de activatie van je intern alarmsysteem

Kleine stapjes richting je doel lijken misschien zinloos (zeker als je, net zoals ik, graag wil dat het vooruit gaat) maar zijn net daarom zo efficiënt. Als je de amygdala vergelijkt met een ‘koning Jan’, zijn kleine stapjes te vergelijken met Robin Hood en zijn Vrolijke Volgelingen. Langzaam en stilletjes sluipen ze langs je angsten heen. Het alarmsysteem blijft uit. Je lichaam blijft ontspannen. Je rationele en creatieve hersenen blijven toegankelijk. En de ene kleine verandering na de andere, brengt je uiteindelijk ook naar je doel.

Een meevaller bij deze methode is dat je soms maar enkele stappen nodig hebt om je doel te bereiken. Maar soms zijn de kleine stapjes echt nodig om een nieuwe gewoonte te creëren zonder je angstcentrum te activeren.

Afbeelding Robin Hood

Maak er een spelletje van

Ik weet dat het lastig kan zijn om van een afstandje te kijken naar je eigen situatie. Om in je eentje conclusies te trekken. Vaak is er van alles aan de hand wanneer je elke ochtend moe wakker wordt. Bespreek daarom je ideeën met iemand anders, ga samen op zoek naar wat bij jou past. Maak er een spelletje van, hou het leuk. Het geeft je onmiddellijk zoveel veerkracht.