Ben jij ook dringend aan vakantie toe? Je bent niet de enige! De zomer lonkt en de goesting is groot. Maar vakantie kan ook best vermoeiend zijn. Misschien is het geen slecht idee om net nu even te vertragen en aandacht te geven aan wat je echt nodig hebt. Als je de voorbije maanden dagelijks een beetje meer gaf dan wat je had, is de kans groot dat je batterijen zo goed als leeg zijn… Er zijn 5 basiselementen die bijdragen tot meer energie. Neem heel even de tijd om deze tips te lezen en je geraakt in no time terug in supermodus.

SLAAP

Moe zijn is vandaag de dag eigenlijk een sociaal aanvaard gegeven. Wie loopt er niet moe? Wie gaat er slapen van zodra hij moe is? Wie voelt het nog hoe moe hij is?

Slaaptekort is een belangrijke stressfactor voor het lichaam. Tijdens de slaap herstellen we namelijk de schade die tijdens onze dagactiviteiten werd aangericht. We laden onze geest terug op en verwerken externe invloeden die tijdens de dag op ons zijn afgekomen. Vooral als je merkt dat je hoofd helemaal vol zit, is bijslapen een goed plan.

Echter… de zomer is nu niet meteen het meest geschikte seizoen om bij te slapen. De uren die we al slapend doorbrengen, kunnen dus maar beter renderen. De ideale slaapomgeving is niet te warm, licht of lawaaierig. Doe wat je kan (respectievelijk: weg met die pyjama, aluminiumfolie over de ruiten kleven, oordopjes insteken) en maak je niet druk om de rest.

Uitgebreid tafelen of alcoholgebruik belemmeren de herstellende werking van slaap. Het lichaam is immers nog bezig met de spijsvertering. Af en toe een avondje geheelonthouding kan wonderen doen voor je energiepeil.

VOEDING

Misschien ben je een echte groentenliefhebber en gooi je met de glimlach een geolied schijfje aubergine op de barbecue. Misschien zijn groenten minder jouw ding en dan zal dit seizoen daar weinig verandering in brengen. Maar weet dat geraffineerde producten (witte bloem, suiker, alcohol) zodanig bewerkt zijn dat ze de mineralen en vitaminen niet meer bevatten die nodig zijn voor hun vertering. Je lichaam moet dus zijn eigen reservevoorraad aanspreken om de vertering te laten gebeuren. En op een dag is die voorraad uitgeput, met alle gevolgen vandien.

Tijdens de zomermaanden vind je een overvloed aan groenten, fruit en kruiden. Grijp dus je kans om te experimenteren. Smoothies, groentendips, tapenades… Heb je nood aan inspiratie? Pinterest geeft je op basis van enkele zoektermen een quasi eindeloos overzicht aan gerechten. Van Ottolenghi tot Pascal Naessens, knock yourselves out!

Extra tip 1: Ga op zoek naar kleine veranderingen in je eetpatroon die extra energie opleveren zonder dat ze veel moeite kosten. De goede gewoontes die je je deze zomer aanleert, hou je misschien wel vol tot aan de winter, of langer. Je lijf zal je dankbaar zijn!

Extra tip 2: Soms beginnen we te eten wanneer we eigenlijk water nodig hebben. Water is het belangrijkste nutriënt van allemaal. Het vertegenwoordigt ongeveer 60 à 70% van onze lichaamsmassa. Bijna al onze lichaamsfuncties hebben water nodig. Vind je water te saai? Pimp je drankje dan met wat verse munt, een schijfje limoen of allebei. Met wat ijsblokjes in een fancy glas heb je meteen een huisgemaakte mocktail.

BEWEGING

Niet erg sportief aangelegd? Niet getreurd! Bewegen is het nieuwe sporten. Dat legt de lat meteen een stuk lager. Heb je een zittend beroep, probeer dan tijdens je vakantie voor een stijlbreuk te zorgen. Als je hier weinig energie voor kan opbrengen, volstaat het te wiegen met je heupen op een zomers deuntje, of je ‘s ochtends eens extra uit te rekken. Het hoeft zeker niet intensief te zijn, maar duik eens met je volle aandacht in je lijf. Door het bewust te bewegen, herstel je het contact met je lichaam. En dat is ongelofelijk waardevol: hoe groter je lichaamsbewustzijn, hoe makkelijker het wordt om meer te bewegen. Je voelt dan dat je lichaam het nodig heeft en er echt van geniet. Maar hoed je voor extreem sportieve uitdagingen. Als je lijf gewend is aan zitten, bereid je het maar beter goed voor op intense activiteiten. Je hebt anders sneller een blessure dan een medaille. Doe dus maar op je gemak, het is tenslotte vakantie!

RELAXATIE

Om energie bij te tanken is relaxatie uiteraard onontbeerlijk. Door te ontspannen gaat geblokkeerde energie opnieuw stromen. Ontspanning is niet enkel nodig om een beetje rust te krijgen in je hoofd. Bij een ontspannen staat van zijn, wordt groeihormoon aangemaakt dat we nodig hebben voor alle herstelprocessen in ons lichaam, onze spijsvertering kan ten volle haar werk doen en ook ons immuunsysteem is erbij gebaat!

Om goed te ontspannen is het soms nodig eerst te ontladen. Zeker als je lichaam veel stress vasthoudt, kan een explosieve ontlading nodig zijn. Een lijf dat stijf staat van de spanning zal niet zomaar tot ontspanning komen. Seks is een heel fijne manier om te ontladen, maar misschien investeer je liever in een boksbal?

Als je meteen wil relaxeren, kan je je mentale kracht gebruiken om te ontspannen. Denk aan mindfulness (check de app Headspace), meditatie, visualisatietechnieken,… Je kan ook lichamelijke methodieken uitproberen zoals ademhalingsoefeningen, yoga, hartcoherentietraining… Een zalige massage of een vorm van manuele therapie kan ook enorm weldadig zijn.

Door ontspanning creëer je ook meer lichaamsbewustzijn waardoor we de signalen die ons lichaam ons geeft, sneller leren oppikken. Dit zorgt ervoor dat je later, wanneer de vakantie alweer lang vervlogen is, sneller beseft dat het tijd wordt om te  ontspannen. Drukke agenda’s krijgen vaak prioriteit op de tijd die je aan ontspanning zou spenderen. Aangezien ons hoofd ons doen en laten dicteert, durven we wel eens compleet vergeten dat ons lijf altijd het beste met ons voor heeft.

Bon, als je bovenstaande regels in acht neemt, ga je hoogstwaarschijnlijk een Spartaanse zomer tegemoet. Dat is nu ook niet direct de bedoeling en allerminst bevorderlijk voor wat extra veerkracht. Daarom met plezier deze laatste:

FUN!

Plezier beleven is één van de belangrijkste energiegevers in het leven. Dingen doen die voldoening geven én dit zonder schuldgevoel, kan je energiepeil duurzaam opkrikken. Maar ook al spelend (met je partner, kinderen of vrienden) opgaan in het moment, (schater-)lachen en knuffelen geven energie. Net deze zaken schieten er het vaakst bij in wanneer we moe, gestresseerd zijn, of omdat er nog vanalles moet. Laat je vakantie het moment bij uitstek zijn waar je dagelijks tijd maakt voor je eigen fun-zonder-schuldgevoel.

Geniet ervan!

Petra Neyt

Veerkrachttrainer en coach

PS: Vanaf heden sta ik ook tot uw dienst als erkend loopbaancoach. Dankzij subsidies van de Vlaamse Overheid kan ik 8u coaching bieden aan € 80,-. petra@mtrx.be voor alle informatie.